Mit kell tenni, hogy a garázskapu gondtalanul működjön?
Több évtizedes szerviz tapasztalatunkat és a leggyakoribb problémákat összegyűjtöttük, hogy segíteni tudjunk
Hangos a garázskapu, recseg? A kapu rugója gyengül? Építkezik és fontos, hogy a ház garázskapuja zárható legyen? Áramszünet után nem nyitódik vagy csukódik a kapu?
A felmerülő nehézségeket sokszor házilag, egy kis idő ráfordítással könnyen ki lehet javítani.
Vegyük sorba a fent említett fennakadásokat
1. A leggyakoribb probléma, hogy hangos, recseg-ropog a kapu és akadozva működik. Ez a meghibásodás legtöbbször az építkezésnél a felújítás során dolgozó ipari szakmunkák (mint pl. festés, burkolás, kőműves) során keletkező építőipari poroktól keletkezik.
Ezek a porok lerakódnak a kapu zsanérjaiban, a csapágy görgőiben, amitől azok nem tudnak rendeltetés szerűen működni és recsegéssel-ropogással, akadozó működéssel reagálnak. Ezen meghibásodás viszonylag egyszerűen, gyorsan és hatékonyan orvosolható.
A garázskapu zsanérjaiból, görgőiből nagy nyomású sűrített levegővel ki kell fújni a lerakódott szennyeződést, a vasalatból, pedig egy puha ronggyal ki kell törölni a port. Ezek után a zsanérokon található furatokba, a görgők tengelyéhez és csapágyaihoz kenőanyagot kell juttatni. Javasoljuk a fehér zsír spray használatát, mert kifújás után a zsanérokban megmarad a kenőanyag, nem kifolyik ki és tartós. Miután a fent felsorolt fázisokkal végeztünk, a kaput kézi működtetésben párszor nyissuk ki és zárjuk be, hogy a kenőanyag kellőképpen bedolgozódjon, ha szükséges ismételjük meg a zsírozást ismét.
2. Torziós rugók gyengülése, gyártmánytól függetlenül általában a 4 méternél szélesebb kapukra jellemző
Jellemző tünetek: kézi mozgatás esetén csak nagy erővel lehet felfelé megmozdítani a garázskapu modellt és ha már nyitási állapotban van amint elengedjük elkezd lefelé zuhanni. Érzékenyebb motoros meghajtás esetén a motor nyitás közben megáll, mert a beszereléskor betanított erőhöz képest nagyobb erővel kellene a kaput nyitni. Gyakorlatilag arról van szó, hogy a garázskapu súlya 2 db torziós rugóval van kiegyensúlyozva, mely az idő múlásával valamelyest gyengülni fog. Ez egy természetes folyamat, amit a garázskapu karbantartásával orvosolni lehet.
A Hörmann garázskapu esetében a tok belső oldalában található 2 db rugófeszítő vas, amely segítségével lehet a torziós rugókat újra feszíteni. A rugók feszítése után a kaput könnyedén lehet majd mozgatni, az újrafeszítés előtti zuhanásnak meg kell szűnnie. Azonban figyelni kell arra is, hogy ne legyenek a rugó túlfeszítve, mert ilyenkor könnyen felszalad és a záráshoz nagy erőt kell majd a meghajtásnak kifejtenie.
Sajnos a hazai építőiparban elterjedt, hogy a garázskapu rendszert ideje korán kell beszerelnünk, hogy zárható legyen a ház. A legtöbb esetben még az aljzatbeton és a padló burkolás előtt kell a kaput beszerelni. Mivel a szekcionált garázskapuk esetében nincs küszöb és a végleges padlóburkolatra zárnak le, ezért elengedhetetlenül fontos, hogy a pontos „0” szintre legyen szerelve a garázskapu.
Alap esetben a kőműves kivitelezők a garázsnyílás mind két oldalára felrajzolnak egy – egy jelölést, amit méter szintnek nevezünk. Innen ha lefelé mérünk 1 métert a padlóburkolat teteje, vagyis a „0” szint. Általában a kivitelezőknek nem sikerül eltalálni pontosan az általuk megadott „0” szintet, ezért a kapukat a végleges szint elkészülte után hozzá kell állítani a padlóhoz. Ezt a szintet a két szélső és legfelső zsanér állításával lehet elérni. A csavarok fellazítása után a garázskapu modellt le kell tolni a helyére és a csavarokat újra meghúzni és a motornak a végállásait újra kell tanítani.
Már használatban lévő Hörmann garázskapu esetében áramszüneti leoldó használata után gyakran előfordul, hogy nem akarja vinni a motor a kaput. Ilyenkor azt tapasztalja az ügyfél, hogy a motor ugyan elindul, de a kapu egy helyben marad és kézzel is lehet mozgatni a garázskapu modellt. A „ hiba” egy mozdulattal elhárítható, mégpedig úgy, hogy a kocsi szánon lévő zöld gomb benyomásával a kapu motoros kulisszája aktivizálódik és az automatikusan visszakapcsolódik a helyére.
Nagyon fontos, hogy a zöld gomb megnyomása után ne nyomkodjuk a távirányítót össze-vissza, mondván nem történik semmi, mert a motor megy, de a garázskapu nem mozdul. A startparancs megadása után hagyni kell, hogy a motor dolgozzon amíg meg nem áll. Maximum a 2. startparancs megadásának a végére a kapu visszaakad a helyére és a motor viszi majd a garázskaput.
Leggyakoribb hiba jelenségek
1. A garázskapu nem működik a távirányítóról
2. Nincs áram a konnektorban
3. Lemerült az elem a távirányítóban
4. Elveszítette a rádióvevő a távirányító kódját. Ezt ellenőrizhetjük úgy is, hogy megpróbáljuk a garázskaput a belső fali nyomógombról működtetni
5. A fotocellák nem látják egymást, vagy a vezetékük el van szakadva
6. A garázskapu modellt nem tudja a meghajtás kinyitni, nyitási parancs után röviddel megáll
- Torziós rugók megnyúltak, után feszítést igényelnek. Ha a kaput nyitás közben kézzel felfelé toljuk, akkor a meghajtás ki tudja nyitni a kaput
- A garázskapu meghajtásnak beállított nyomaték kevés. Amennyiben a kaput kézzel könnyedén tudjuk mozgatni és az nem szorul, nem akad, továbbá ha fél állásban kézzel megállítjuk, ott marad és nem megy el sem felfelé sem lefelé, akkor a motor nyomatékára kell rá állítani
7. A garázskapu modellt sem motorral, sem kézzel nem lehet kinyitni
- Eltörött a torziós rugó és az ilyenkor aktivizálódó retesz megakadályozza a garázskapu további mozgatásával
- Drótkötél elszakadt és e miatt a kapu „keresztbe állt” és megszorult
- Egyéb rendellenes probléma adódott
Sokat segít a szervizes kollégáknak, ha már a garázskapu üzemeltetője be tudja azonosítani a meghibásodás okát és ezt tudatja a szerelő kollégákkal.
A felsorolt meghibásodások egy részét akár otthon is, a garázskapu üzemeltetője el tudja hárítani, más szervizelési problémához feltétlenül szakember segítségére lesz szükség.